کد خبر: ۳۱۲۳۷۷
تاریخ انتشار : ۱۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۸

بعد از انگلستان،‌ فرانسه هم «هشدار برای سفر به ایران» را لغو کرد

کمتر از یک ماه پس از به‌دست‌آمدن توافق هسته‌ای میان ایران و کشورهای ١+٥، ابتدا انگلستان و سپس فرانسه «هشدار» به شهروندان خود برای سفر به ایران را لغو کردند. ۲۵ جولای برابر با سوم مرداد ماه وزارت امور خارجه بریتانیا، در اطلاعیه‌ای ضمن تجدید نظر در هشدارهای مسافرتی قبلی‌اش در مورد ایران، بیشتر مناطق کشورمان را برای گردشگران انگلیسی امن و مطمئن اعلام کرد.
آفتاب‌‌نیوز : وزارت خارجه انگلیس در این بیانیه تصریح کرد: هشدارهای قبلی مسافرتی اکنون تنها به مناطقی هم‌مرز با افغانستان، پاکستان و عراق محدود شده است.

به گزارش شرق، حالا کمی پس از ١٠ روز از آن زمان، وزارت امور خارجه فرانسه هم چند روز پس از سفر فابیوس به تهران، با انتشار نقشه‌ای جدید وضعیت امنیت ایران را از منظر توصیه‌های امنیتی برای شهروندان فرانسوی توضیح داد.

براساس این نقشه دیگر توصیه‌ای برای سفرنکردن به ایران دیده نمی‌شود، تنها به‌شدت درباره عدم سفر به بخش‌هایی از مناطق مرزی ایران با کشورهای همسایه که آنها را با رنگ قرمز مشخص کرده، توصیه شده است. این تغییر رویکرد وزارت امور خارجه این دو کشور اروپایی را می‌توان نشانه‌های بارز بهبود روابط آنها با ایران پس از توافق هسته‌ای دانست؛ برای مثال پس از بیانیه وزارت خارجه بریتانیا «فیلیپ هاموند»، وزیر خارجه انگلیس، درباره این تجدیدنظر صورت گرفته، گفت: باور داریم خطر برای شهروندان انگلیسی در ایران، در دوران اخیر تغییر یافته است.

وزیر خارجه انگلیس توضیح داد: توصیه‌های مسافرتی برای هر کشوری به‌صورت مستمر و براساس آخرین اطلاعات به‌دست‌آمده صورت می‌گیرد. به گزارش ایرنا، هاموند افزود: سیاست انگلیس در مورد توصیه درباره مسافرت‌نکردن به یک منطقه وقتی صورت می‌گیرد که قضاوت این باشد که خطرات به‌صورت غیرقابل‌قبولی در این منطقه بالاست. ما این ملاحظه را همچنان برای بخش‌هایی از ایران مشخصا برای مرزهای این کشور با افغانستان و پاکستان داریم، اما باور داریم که خطر برای شهروندان انگلیسی در سایر مناطق ایران تغییر یافته است.

پس از انگلستان دولت فرانسه نیز ایران را از حالت «هشدار» برای سفر اتباع خود، خارج کرد. وزارت خارجه فرانسه از سال ٢٠٠٦ پس از کاهش روابط اقتصادی دولتش با ایران، نام ایران را در فهرست کشورهای ناامن قرار داد و به اتباعش «پرهیز» از سفر غیرضروری به ایران را توصیه کرد. پاییز سال گذشته، دولت فرانسه پس از ترور یک تبعه فرانسوی در الجزایر، نام ایران را در فهرست ٤٠ کشور ناامن برای سفر فرانسوی‌ها قرار داد که این اتفاق سبب ملاحظات بیشتری در اتباع این کشور برای انتخاب ایران شد.

اما اکنون آژانس‌های ایرانی که در بازار فرانسه فعالیت دارند، می‌گویند؛ اوضاع پس از توافقات هسته‌ای تغییر کرده است. هر چند موج ابراز علاقه برای سفر به ایران از مدت‌ها پیش آغاز شده، ولی با توافقات ایران و ١+٥ اوج گرفته است. سفر اخیر وزیر خارجه فرانسه به ایران نیز باعث شده هشدارهای قبلی دولت این کشور به اتباع خود برای پرهیز از سفر به ایران، اصلاح شود.

وزارت خارجه فرانسه که قبلا در بیانیه‌ای که در وب‌سایت خود منتشر کرده بود، سفر به ایران را توصیه نمی‌کرد، اکنون با اصلاح متن قبلی و واژه‌ «déconseillé»، (توصیه نمی‌شود) نوشته است؛ «گردشگری و فعالیت حرفه‌ای سفر در بخش‌هایی از ایران، ازجمله اردبیل، شیراز، پرسپولیس، اصفهان، یزد، کاشان، همدان، تبریز، رشت، گرگان، تهران، کرج و مشهد و همچنین در جزایر گردشگری کیش و قشم و سایت باستان‌شناسی شوش در استان خوزستان ممکن است».

البته وزارت خارجه فرانسه توصیه‌نامه سفر به ایران را با محافظه‌کاری دیپلماتیک اصلاح کرده و همچنان سفر به بخش‌هایی از ایران را که هم‌مرز با عراق، پاکستان، افغانستان و ترکیه هستند، توصیه نمی‌کند. همچنین به مسافران ایران پیشنهاد کرده برای دیدن «بم» می‌توانند از مسیر هوایی استفاده کنند. تغییر مواضع دولت فرانسه در برقراری رابطه با ایران، به‌ویژه در حوزه تجارت و گردشگری در زمان سفر لوران فابیوس، وزیر امور خارجه فرانسه نیز به‌طور رسمی اعلام شد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین