کد خبر: ۴۲۱۰۵۵
تاریخ انتشار : ۲۹ دی ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۹

برنده جایزه نوبل: تهدید ترامپ به لغو توافق هسته ای، آمریکا را منزوی می کند

دکتر «پیتر آگری» برنده جایزه نوبل سال 2003، تهدید ترامپ رئیس جمهوری منتخب آمریکا را به لغو توافقنامه هسته ای موجب انزوای کامل و بی اعتباری کشورش در جهان ذکر کرده افزود، رئیس جمهوری آمریکا برغم اختیارات ویژه ای که دارد یک امپراطور نیست که قادر به انجام هر کاری باشد.
آفتاب‌‌نیوز : استاد و مدیر بخش تحقیقات مربوط به مالاریای دانشگاه جان هاپکینز که چندی پیش به همراه 2300 شخصیت علمی و دانشگاهی آمریکا نامه ای سرگشاده را خطاب به ترامپ و نیز کنگره آمریکا در دفاع از استقلال علمی دانشگاه ها امضا کرده است، روز چهارشنبه در گفت و گوی اختصاصی با ایرنا در واکنش به سخنان و تحریکات دونالد ترامپ تاکید کرد: جهان در شرایط پر التهابی به سر می برد و هر گونه حرکت تحریک آمیزی می تواند به یک بحران بزرگ با پیامدهای غیر قابل پیش بینی منجر شود.
آگری ادامه داد، رهبران آمریکا باید درسی را که از بی احتیاطی های سیاسی با کره شمالی و سوق دادن این کشور به سمت سلاح های هسته ای گرفته اند، فراموش نکنند و مراقب باشند تا همان اشتباهات را تکرار نکنند.

دانشمند آمریکایی افزود: توافق هسته ای 1+5 و ایران که دو سال وقت نمایندگانی از چندین کشور جهان صرف مذاکره برای رسیدن به آن شد، به نظر همه یک توافق خوب و کامل بود و در حالی که جلو گسترش سلاح های هسته ای را می گیرد، در عین حال راه را برای افزایش توانمندی در زمینه انرژی هسته ای که از ضروریات جهان امروز است، هموار کمی کند.
در حالیکه جمهوری اسلامی ایران همواره تاکید کرده است که برنامه هسته ایش صلح آمیز است و آژانس بین المللی انرژی اتمی و حتی سازمان های اطلاعاتی آمریکا نیز در گزارشهایی اعلام کرده اند که شواهدی دال بر تخطئی از این امر نیافته اند، آمریکا و چند متحدش ادعاهایی خلاف این می کردند و تحریم هایی را علیه دولت و مردم ایران وضع کردند که مذاکرات هسته ای و برجام برای روشن شدن بیشتر ابعاد برنامه هسته ای ایران و برداشته شدن این تحریم ها انجام و در نهایت توافقنامه برجام منتهی شد.
آگری در ادامه گفت و گوی خود با ایران افزود، ایرانی ها در طول این مذاکرات نشان دادند که مردمان هوشمند و آگاهی هستند. 'من ایرانی های زیادی را نمی شناسم اما در گذشته افتخار آشنایی با علی اکبر صالحی را داشته ام، که به نظر من شخصیت بسیار برجسته ای است و هم آمریکا و هم ایران باید به وجود چنین شخصیتی افتخار کنند'.
وی دونالد ترامپ رئیس جمهوری منتخب آمریکا را کسی خواند که کوچکترین گامی در راه خدمت به بشریت برنداشته و در گذشته صرفا در دوره هایی پول هایی به جیب زده و بعد این پول ها را دست داده و دوباره ثروتمندتر شده و اکنون بصورتی غیر قابل باور به ریاست جمهوری این کشور دست پیدا کرده و مدعی است که این توافق یک توافق خوب نیست و می خواهد آن را به اصطلاح پاره کند.
آگری گفت: آنچه که ترامپ هنوز از آن آگاه نیست، این است که یکی از تبعات چنین اقدامی توسط او در درجه اول منزوی شدن و در حاشیه قرار گرفتن آمریکا خواهد بود و نه تنها باعث تحریک و فاصله گرفتن بیشتر ایران از آمریکا بلکه موجب ناخرسندی و بی اعتمادی متحدان این کشور در سراسر جهان خواهد شد.
برنده جایزه نوبل بیولوژی (زیست شناسی) با بیان اینکه به نظر او ترامپ هنوز درک درستی از معنی ریاست جمهوری در این کشور را ندارد، گفت: رئیس جمهوری آمریکا گر چه از اختیارات ویژه نسبتا گسترده ای برخوردار است، اما ساز و کارهایی برای کنترل و نظارت بر این اختیارات هم در ساختار دولت وجود دارد.
وی افزود: گر چه کنگره آمریکا در دوران اخیر قادر نبوده است نقشش را در نظام رهبری این کشور بدرستی ایفا کند، ولی در نهایت این نهاد و دیوان عالی کشور اهرم های کنترلی و بازدارنده در عملکردهای قوه مجریه هستند و من یقین دارم که سرانجام از این مقطع خواهیم گذشت.
آگری تصریح کرد: حکومت آمریکا باید این حقیقت را بپذیرد که دوران 'استثنایی بودن آمریکا' سپری شده و متحدان این کشور چه در غرب و چه در خاور میانه و آسیا تاب برخوردهایی نظیر آنچه را که ترامپ وعده انجامشان را می دهند، نخواهند داشت و در نتیجه این گونه رویکردها نه تنها کمکی به صلح و امنیت جهان نمی کند، بلکه یک عقبگرد محسوب می شود، که می تواند عواقب سنگین و غیر قابل جبرانی برای این کشور در بر داشته باشد.
دونالد ترامپ در جریان کارزار انتخابات اخیر ریاست جمهوری آمریکا گفت که پس از رسیدن به کاخ سفید، برجام را پاره خواهد کرد، اما پس از انتخابش به سمت ریاست جمهوری این کشور، سخن خود را تعدیل کرد و گفت که در این توافقنامه چند جانبه بازنگری خواهد کرد و این در حالیست که ایران تاکید کرد که برجام سندی بین المللی است و درباره اصل آن مذاکره نخواهد کرد و اتحادیه اروپا نیز تاکید کرده است که به این سند حقوقی پایبند خواهد بود.
37 اندیشمند آمریکایی شامل یک برنده جایزه نوبل فیزیک، چند مشاور علمی سابق کاخ سفید و چند متخصص تولید تسلیحات هسته ای نیز دو هفته پیش در نامه ای سرگشاده خطاب به ترامپ از وی خواستند این توافق را به عنوان «دارایی استراتژیک آمریکا» حفظ کند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین