کد خبر: ۵۰۲۶۴۱
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار : ۲۶ دی ۱۳۹۶ - ۱۶:۵۵
وزیر کار و نماینده ویژه رییس‌جمهوری در حادثه نفتکش سانچی تشریح کرد:

پاسخ به شایعه حمله‌‌موشکی به «نفتکش‌سانچی» و چند ابهام دیگر/ حقیقت ماجرا چیست؟

نماینده ویژه رییس جمهوری در حادثه نفتکش سانچی با اعلام اینکه انتقال محموله نفتی به کره شمالی و شلیک موشک به سانچی، داستانسرایی و دروغی بسیار آشکار است، گفت: دولت کره جنوبی رسما تایید کرده که محموله نفتکش به آنها تعلق داشته و هیات ایرانی نیز از نفتکش سانچی بازدید و تصویربرداری کرده است.
آفتاب‌‌نیوز :
علی ربیعی امروز سه شنبه در نشست خبری کمیته ویژه رسیدگی به حادثه نفتکش سانچی اظهار داشت: خاموش بودن رادارهای 2 کشتی ایرانی و چینی و شلیک موشک و عدم دریافت اطلاعات راداری توسط چین، نشان می دهد طراحان این ادعا نه از روابط بین الملل اطلاعی دارند و نه از مسایل کشتیرانی و دریانوردی.

به گزارش آفتاب‌‌نیوز، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: اگر موشک آمریکایی شلیک شده، چرا هیچ راداری آن را ردیابی و ثبت نکرده است.

پاسخ به شایعه حمله‌‌موشکی به «نفتکش‌سانچی» و چند ابهام دیگر/ حقیقت ماجرا چیست؟

وی با بیان این که نوع برخورد موشک با دماغه کشتی متفاوت است، گفت: چندی پیش نیز در منطقه محل این حادثه، یک ناو آمریکایی با یک کشتی حامل محموله پتروشیمی تصادف کرد که تعدادی هم کشته شدند.

نماینده ویژه رییس جمهوری در حادثه نفتکش سانچی درباره پیگیری های این حادثه گفت: حادثه در ساعت 15 و 30 د قیقه به وقت تهران به وقوع پیوست که ما در ساعت 19 از آن مطلع شدیم و هماهنگی لازم را آغاز کردیم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: پس از اطلاع از حادثه کار در ایران آغاز شد و در بالاترین سطوح پیگیری‌ها توسط وزارتخانه های امور خارجه، راه و کار برای تسریع در روند کمک رسانی و درخواست کمک از کشورهای همجوار و ارگان های بین المللی انجام شد. 

ربیعی ادامه داد: همچنین پس از وقوع حادثه، از سفیران چین و ژاپن برای انجام هماهنگی ارتباط برقرار شد و پس از آن تصمیم گرفتیم عازم شانگهای شویم.

نماینده ویژه رییس جمهوری در حادثه نفتکش سانچی اضافه کرد: در کمیته ای که با حضور وزیران مرتبط با حادثه تشکیل شد از طرف رئیس جمهوری به عنوان سخنگوی کمیته پیگیری تعیین شدم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی خاطر نشان کرد: همچنین گروهی نیز به ژاپن اعزام شد زیرا پیش بینی می شد که به دلیل جهت باد، نفتکش به آبهای ژاپن برود که البته در نهایت در منطقه مرزی و آبهای چین باقی ماند.

وی با بیان این که برای معطل نشدن بدون انجام تشریفات به چین رفتیم، یادآور شد: در این سفر نشست های متعددی با فرماندهان چینی عملیات مهار آتش داشتیم.

**چینی‌ها کوتاهی نکردند

نماینده ویژه رییس جمهوری در حادثه نفتکش سانچی در پاسخ به انتقادات درباره کم کاری چینی ها گفت: در ابتدا این تصور وجود داشت که شاید برای چینی ها عملیات نجات اهمیت نداشته باشد، اما پس از سفر به چین شواهدی از اینکه آنها کم کاری کرده و جان انسانها برایشان مهم نباشد، مشاهده نشد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: پس از وقوع حادثه تلاش کردیم از هر کشوری که می تواند کمک کند، درخواست امداد داشته باشیم.

ربیعی به بحث های فنی در مهار آتش اشاره کرد و ادامه داد: ما در زمان ورود به چین به آنها فشار می آوردیم که چرا از فوم استفاده نکردید و فقط آبپاشی شد.

نماینده ویژه رییس جمهوری در حادثه نفتکش سانچی افزود: اما چینی اعلام کردند که اگر از فوم استفاده می شد، شرایط بدتر شده و احتمال انفجار وجود داشت، برای استفاده از فوم باید ابتدا با پاشیدن آب، سطح بدنه نفتکش خنک می شد.

پاسخ به شایعه حمله‌‌موشکی به «نفتکش‌سانچی» و چند ابهام دیگر/ حقیقت ماجرا چیست؟

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تاکید کرد: ما با هیچ کشور خارجی، عقد اخوت نبسته ایم، جان یک ایرانی از هر رابطه خارجی برای ما مهم تر است.

وی اضافه کرد: حدود 20 کشتی امدادی در منطقه حضور داشت، علاوه بر چینی ها، کشتی های کره ای و ژاپنی نیز حضور داشتند.

نماینده ویژه رییس جمهوری در حادثه نفتکش سانچی درباره علت کوتاهی چینی ها در انتقال پیکر جانباختگان از سانچی گفت: روزی که امدادگران چینی وارد عرضه سانچی شدند، دمای کشتی به 70 تا 80 درجه رسیده بود که فرصتی نیم ساعته را فراهم می کرد تا وارد عرشه شوند، که در این مدت علاوه بر جعبه سیاه، 2 پیکر از سرنشینان نفتکش را نیز منتقل کردند.

وی ادامه داد: تصور می کردیم که فردای آن روز دمای داخل نفتکش کاهش بیشتری داشته و می توان تکاوران دریایی را وارد آن کرد، اما به ناگهان دمای داخل نفتکش به 350 درجه و فراتر رفت.

**استفاده از پرچم پاناما، دلیل اقتصادی داشت

نماینده ویژه رییس جمهوری در حادثه نفتکش سانچی درباره استفاده از پرچم پاناما برای کشتی سانچی، گفت: در این باره مسایل بازرگانی و اقتصادی مطرح است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: در دنیا 6 کشور دارای بیشترین پرچم برای کشتی ها هستند که پاناما در میان آنها دارای بیشترین پرچم است.

ربیعی یادآور شد: حتی کشتی چینی کریستال که عامل تصادف با سانچی بود، مالکیت چینی داشت اما با پرچم هنگ کنگ تردد می کرد.

** دلیل تاخیر در اعلام جانباختن سرنشینان سانچی

نماینده ویژه رییس جمهوری در حادثه نفتکش سانچی درباره تاخیر در اعلام خبر فوت سرنشینان سانچی گفت: از ابتدای حادثه، دغدغه ما اطلاع از وضعیت سرنشینان و نجات آنها بود، اما بر اساس اطلاعاتی که از کارشناسان دریافت کردیم، احتمال کمی برای زنده ماندن وجود داشت.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی خاطر نشان کرد: اما با فرض این که در کمترین احتمال، ممکن است که فردی در گوشه ای از نفتکش مانند موتورخانه، زنده باشد، عملیات مهار آتش و نجات را پیگیری کردیم.

وی یادآور شد: کارشناسان می گفتند که با توجه به شدت انفجارها، آتش سوزی و انتشار گازهای سمی، در ساعات ابتدایی همه جان باخته اند.

وی اضافه کرد: تکاوران دریایی ایران نیز با هدف نجات افراد و انتقال پیکرها از داخل نفتکش آماده ورود بودند، اما در زمان ورود آنها دمای پاشنه کشتی به 350 درجه و دمای دماغه به 9000 درجه رسیده بود، بنابراین احتمال ورود آنها وجود نداشت.

ربیعی ادامه داد: اگر ما از روز اول اعلام می کردیم که همه فوت کرده اند، احتمال داشت، همین امروز برخی از ما سوال کنند که چرا به چینی ها اعتماد کردید و عملیات نجات و جستجو را انجام ندادیم، شاید برخی افراد زنده بوده اند.

**عنوان شهید خدمت برای جانباختگان سانچی

نماینده ویژه رییس جمهوری در حادثه نفتکش سانچی درباره اعطای عنوان شهید به جانباختگان سانچی گفت: پس از طرح این موضوع با رییس جمهوری، به دستور وی با رئیس بنیاد شهید مذاکره شد.

ربیعی افزود: در بنیاد شهید و امور ایثارگران عنوان «شهید خدمت» تعریف شده که برای جانباختگان سانچی استفاده شود.

**2 احتمال درباره پیکر یافته شده در دریا

نماینده ویژه رییس جمهوری در حادثه نفتکش سانچی درباره یافت شدن پیکر یک سرنشین نفتکش سانچی با لباس ضد آتش در دریا، گفت: البته مشخص شد که لباس ضد آتش نبوده بلکه لباس شناوری بوده است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: یک احتمال وجود دارد که وی در مکانی قرار داشته که خسارت کمتری داشته و احتمال دیگر این است که به علت ضربه، داخل آب افتاده است.

نماینده ویژه رییس جمهوری در حادثه نفتکش سانچی خاطر نشان کرد: در آینده گزارش های تفصیلی درباره این حادثه منتشر خواهد شد.

ربیعی همچنین از رسانه ها خواست تا با انتشار مطالب واقعی و درست، به شفافیت ماجرا کمک کنند.

16 دی یک کشتی فله بر چینی حامل 64 هزار تن گندم در سواحل شانگهای به نفتکش ایرانی سانچی که حامل بیش از 130 هزار تن میعانات گازی بود، برخورد کرد.

در این حادثه، نفتکش سانچی با 30 تبعه ایرانی و دو بنگلادشی دچار حریق و انفجارهای سنگین شد که کار امداد رسانی در منطقه را با مشکل مواجه و در برخی مواقع ناممکن کرد.

با دستور و تاکید رییس جمهوری علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به عنوان مسئول ویژه رسیدگی به این واقعه تعیین شد و گروه های کارشناسی و امدادی از جمله تکاوران ارتش به منطقه اعزام شدند تا با هماهنگی مقامات و مسئولان چینی و همکاری برخی کشورهای دیگر کارهای مربوط انجام گیرد، اما اقدام های فوریتی و ضربتی برای خاموش کردن شعله ها و تعیین وضعیت خدمه نفتکش ایرانی به دلیل گستردگی دامنه انفجارها و همچنین دمای بسیار زیاد حاصل از آتش سوزی بی ثمر ماند، زیرا نزدیک شدن به کشتی سانچی و حضور طولانی مدت در آن برای بررسی وضعیت میدانی ناممکن شده بود.

سرانجام، دو روز پیش خبر جان باختن همه کارکنان و غرق شدن تانکر نفتکش ایرانی «سانچی» اعلام شد و رهبر معظم انقلاب اسلامی در این زمینه پیام تسلیتی صادر کردند و هیات دولت نیز روز گذشته را به این مناسبت عزای عمومی اعلام کرد.

بررسی های کارشناسی در این زمینه با هدف تعیین بروز علل واقعه در دست اقدام است.

منبع: ایرنا


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۴
فردوس توسی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۳۷ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۶
0
1
روحشان شاد ماجرای عجیبی بود و...
ناشناس
|
United States of America
|
۱۹:۲۴ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۶
0
1
تصاویر اولیه نفتکش نشان می دهد که بخش قابل توجهی در ابتداد دچار حریق نیست، سوال اصلی این است که خدمه کشتی کجا هستند؟؟ سپس اگر آن ها محبوس شده اند معمولا راهرو و خروجی اضطراری در این کشتی ها وجود دارد ؟ چرا برای خروج از این راهرو استفاده نشده و چرا خدمه هیچکدام روی عرشه نیستند و چرا بعد از 5 روز هیچ راه نجاتی پیدا نکردند؟؟ چرا خدمه کشتی از تلفن ماهواره ای که وابستگی به سیستم مخابراتی کشتی ندارد استفاده نکرده اند؟؟ چرا هیچ درخواست کمکی از آن ها ثبت نشده است ؟؟ و چرا کشتی فله بر بعد از حادثه برای کمک به خدمه کشتی توقف نکرده و محیط را ترک کرده است؟؟ اصلا مگر می شود در دریا به این بزرگی و عظمت دو کشتی به این بزرگی برخورد کنند به هم؟؟؟ پس جواب این سوال ها را لطفا یکی یکی بدهند تا انشالله رفع ابهام شود
ناشناس
|
United States of America
|
۰۸:۱۹ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۷
0
0
فیلم برخورد در توییتر هس. کشتی چینی متوقف است و به هشدار های کشتی ایرانی بی توجه. هیچ اتش سوزی در کار نیست. کشتی نفتکش چندین لایه محافظتی از فولاد نخصوص دارد که با موشک زدن هم منفجر یا سوراخ نمی شود.... مگراز داخل کشتی اقدامی شود.
ناشناس
|
United States of America
|
۲۳:۰۲ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۸
0
0
سوال اساسی این هست که قایقهای نجات با فولاد ساخته شده اند . و در دو طرف کشتی قرار دارند پش قایق نجات کجاست . ؟ چرا کشتی چینی به خدمه ایرانی کمک نکرد . چرا تو آب نپردیدند . چرا کشتی چینی را که من عکسش را دیدم با ارتفاع بالا سوراخ هست در صورتی کشتی نفتکش ارتفاع آن پایین هست .
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین