کد خبر: ۸۶۹۷۶۳
تاریخ انتشار : ۰۵ آبان ۱۴۰۲ - ۱۷:۰۴

دعوای ایلان ماسک و ویکی‌پدیا بالا گرفت

پست تازه ایلان ماسک در شبکه اجتماعی ایکس، تازه‌ترین مورد حمله از سوی وی به مالکان ویکی‌پدیا است. ایلان ماسک این دانشنامه آنلاین را به ترویج ایدئولوژی چپگرای «ووکیسم» متهم می‌کند.
دعوای ایلان ماسک و ویکی‌پدیا بالا گرفت
آفتاب‌‌نیوز :

ایلان ماسک مالک شرکت ایکس در بحبوحه جنگ لفظی با جیمی ولز، یکی از بنیانگذاران ویکی‌پدیا، پیشنهادی طعنه‌آمیز داده است که اگر این دانشنامه آنلاین نام خودش را به «آلت‌پدیا» (Dickiprdia) تغییر دهد مبلغ یک میلیارد دلار به آن کمک خواهد کرد.

اما چرا این کارآفرین میلیاردر آشکارا از وبسایتی که توسط هزاران داوطلب در سراسر دنیا ایجاد شده آزرده‌خاطر است؟

در واقع این پیشنهاد که آن را می‌توان «ناشایست» برشمرد، پس از آن از مطرح شد که جیمی ولز در ۱۷ اکتبر از دشواری در راستی‌آزمایی اخبار درگیری میان اسرائیل و فلسطینیان گفت و شبکه اجتماعی ایکس متعلق به ایلان ماسک را مسئول دانست.

او در این باره نوشت: «ادعا‌ها و تکذیب‌ها به سرعت منتشر می‌شوند و در این میان ایلان ماسک تمام ویژگی‌های اصلی [شبکه اجتماعی ایکس]را که تشخیص روزنامه‌نگاران واقعی از جعلیات را حتی از راه دور ممکن می‌ساخت حذف کرده است.»

در واکنش به این اظهارنظر، ایلان ماسک نوشت: «لطفا ‘ووکی‌پدیا’ را اصلاح کنید». آقای ماسک مدت‌هاست که دانشنامه ویکی‌پدیا را به ترویج ایدئولوژی «ووکیسم» متهم می‌کند. این جریان فرهنگی چپ‌گرا که در سال‌های اخیر عمدتا در ایالات متحده مطرح شده است بر عدالت نژادی، حقوق دگرباشان جنسی و مباحث چندفرهنگی تاکید دارد.

ایلان ماسک در ۲۲ اکتبر در پستی در ایکس نوشت: «آیا تا به حال فکر کرده‌اید که چرا بنیاد ویکی‌مدیا این همه پول می‌خواهد؟ مطمئناً برای راه‌اندازی ویکی‌پدیا نیازی به این همه پول نیست چرا که شما می‌توانید به معنای واقعی کلمه یک نسخه از کل متن آن را در تلفن خود جای دهید! بنابراین پول برای چیست؟ ذهن‌های پرسشگر می‌خواهند جواب این سوال را بدانند.»

سپس آقای ماسک با انتشار عکسی از درخواست کمک مالی ویکی‌پدیا، نوشت: «اگر نامشان را به دیکی‌پدیا [آلت پدیا]تغییر دهند، یک میلیارد دلار به آن‌ها می‌دهم». او پیشنهاد خود را «جدی و محکم» خواند.

بنیاد ویکی‌مدیا در پاسخ به این اظهارات او با انتشار بیانیه‌ای گفت: «ویکی‌پدیا تنها وب‌سایت در بین ده وب‌سایت برتر جهانی است که توسط یک سازمان غیرانتفاعی اداره می‌شود و این کار تنها با بخش کوچکی از بودجه و تعداد کمی کارمند امکان‌پذیر شده است. ما از طریق تبلیغات تأمین مالی نمی‌شویم، هزینه اشتراکی دریافت نمی‌کنیم و داده‌های شما را نمی‌فروشیم.»

بنیاد ویکی‌مدیا، مالک ویکی‌پدیا، همچنین در پاسخ به ادعای رئیس شرکت ایکس که تمام ویکی‌پدیا روی حافظه یک موبایل جا می‌شود گفته است که نسخه متنی انگلیسی ویکی‌پدیا حدود ۵۱ گیگابایت حجم دارد، در حالی که با افزودن تصاویر و زبان‌های دیگر این وبسایت ۴۲۸ ترابایت داده را در برمی‌گیرد.

به گفته این بنیاد، ویکی‌پدیا در سال گذشته ۱۵۴ میلیون درآمد و ۱۴۵ میلیون دلار خرج داشته است.

در حالی که کارشناسان برخی ویژگی‌های این دانشنامه متن‌باز همچون گستردگی عنوان‌ها و انتشار رایگان آن را ستوده‌اند، همزمان اعتبار مطالب ویکی‌پدیا و سیاست بی‌طرفی آن به طور مدام محل اختلاف بوده و برخی صاحب‌نظران آن را دارای «سو‌گیری نظام‌مند» دانسته‌اند.

این در شرایطی است که منتقدان می‌گویند ایلان ماسک نیز در سوی مقابل با «به رخ کشیدن پول خود» سعی در دست‌انداختن و تحقیر مخالفان، از جمله مالک ویکی‌پدیا، دارد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین